20. toukokuuta 2012

{Meditaatio Newbie}

Olen alkanut mediotoida viime aikoina ja olen huomannut, että se on vaikuttanut elämääni erittäin positiivisesti: Olen rauhallisempi, positiivisempi ja tiedän paremmin mitä haluan. Toistaiseksi meditaationi tarkoittaa tätä: Istun meditaatiomatollani (okei, ostin sen eilen, joten se ei vielä ole tapa. :D Ennen istuin ihan perusmatollani). Usein laitan suitsukkeen palamaan. Minulle on Intia-reissuni jälkeen tullut tarve haistaa suitsukkeen tuoksu kun meditoin. En osaa tarkalleen sanoa mistä se johtuu. Jotenkin se kai rauhoittaa. Ehdoton lempparini on lootus-tuoksu.
Laitan usein silmät kiinni tai sitten keskitän katseeni meditaatiopatsaaseeni joka toimii hyvänä katseen fokusoijana. Usein kuuntelen samalla Spotify-listaani.


Ennen yritin meditaatiossa "hiljentää mieleni" ja se ei oikein toiminut. Se ei tuntunut omalta jutulta. Nyt kun olen muuttanut meditaatiotaktiikkaani siihen, että pyrin keskittymään aina tiettyyn aiheeseen, on juttu alkanut toimia ja olen pystynyt keskittymään. Omien meditaatioideni aiheena on yleensä kiitollisuus, anteeksianto, omien tavotteiden täsmennys tai positiivisten ajatusten ajattelu. Tämä on alkanut toimia ja vihdoin voin sanoa, että rakastan meditaatiota. Se on osa päivääni nyt ja varmasti tulevaisuudessa.

Olisiko teillä vinkkejä meditaation polulleni? Ja haluaisin tässä vaiheessa vielä korostaa sitä, etten hae uskontoon liittyvää meditaatiota tällä hetkellä. :)

2 kommenttia:

Maiju kirjoitti...

Meditaatio on myös minua kiinnostava asia, jota haluan jossain vaiheessa harjoittaa enemmänkin. Nyt kun on ollut paljon jännityksen aiheita elämässä niin olen tehnyt aerobisten yhteydessä hengitysharjoituksia ja fokusoin ajatukset johonkin siinä hetkessä olevaan tavoitteeseen ja se kummasti rauhoittaa mieltä. Ja mitä enemmän meditointia ja mielikuvaharjoituksia tekee niin sen paremmin sitä pystyy harjoittamaan ja keskittymään. Tosi mielenkiintoinen osa-alue urheilua ja palautumista myös ;)

Teemu Korhonen kirjoitti...

Kirjoitin omaan blogiini tämmöisen uskonnoista vapaan meditaatiotekniikan mitä olen itse käyttänyt:
http://tajkor.blogspot.com/2011/04/meditaatio.html

Jaa blogikirjoitus kavereillesi