3. huhtikuuta 2012

{Korvaaminen № 01 | Kahvista teehen}

Edellisen postaukseni jälkeen olen pyöritellyt mielessäni paljon sitä asiaa, kuinka tärkeää on se miten maailmaan suhtautuu. Tästä inspiroituneena aloitan blogissani uuden sarjan nimeltä Korvaaminen. Tulen tässä sarjassa keskittymään siihen, miten eri ruokia ja juomia voi korvata paremmilla vaihtoehdoilla. Toivottavasti tästä on apua lukijoilleni! :)
Ensimmäisenä aiheena on kahvi. Tämä aihe on minulle erittäin lähellä sydäntä, sillä olin ennen varsinainen kahviaddikti (kuten monet blogini lukijat varmasti muistavat). Olen nykyisin päässyt kahvista täysin eroon ja minulla ei ole sitä ikävä ollenkaan. En tarvitse sitä. Muutamaan otteeseen olen vuoden aikana kahvia juonut. Jos minulle sattuisi huomenna syystä tai toisesta kova kahvihimo, joisin silloin espresson.
P1140127 Korvaamisessa on hyvä muistaa yksi asia. Jos pääsi sisällä koko ajan mietit, että "nyt elän ilman kahvia", olet fokusoinut ajatuksesi väärin. Silloinhan tuot mieleesi nimenomaan sen kahvin, josta sinun olisi tarkoitus luopua. Näin ollen on parempaa keskittyä siihen korvaavaan asiaan, eli "mitäs ihania erilaisia teejuomia voinkaan juoda tänään?".
P1140141 Niille, jotka ovat nyt aikeissa luopua kahvista. Haluan lohduttaa teitä seuraavilla asioilla. Ensinnäkin elämäni on ollut paljon rikkaampaa kun olen löytänyt teen osaksi elämääni. Toiseksi olen nykyisin virkeämpi. Ennen join kahvia, jotta piristyisin. Olin lähtökohtaisesti aamulla aina aivan horroksessa ennen ensimmäistä kuppia kahvia. Kun luovuin kahvista, en ole enää horroksessa aamuisin.
Aina nämä korvaamiset eivät kuitenkaan onnistu. Se on minulle mys tuttua. Joskus monia vuosia sitten yritin luopua kahvista ja vaihtaa sen teehen. En yhtään ihmettele, ettei se tuolloin onnistunut. Yritin tuolloin nimittäin korvata kahvin kaupan perus lattiateepölyihin, jotka maistuvat kamalalle. Eihän ketään huvita korvata mitään, jos se vaihtoehto on aivan törkeän huonon makuista.
P1100694 Tässä siis pikavinkit niille, jotka harkitsevat kahvista luopumista:
1) Varaudu siihen, että sinulla saattaa olla päänsärky pari päivää. Se katoaa kyllä. Tiedän kokemuksesta. Tsemppiä tähän!
2) Osta itsellesi kasa erilaisia hyviä teelajikkeita: Rooibosta, vihreää teetä ja vaikka jasmin-teetä. Suosittelen esimerkiksi ostamaan irtoteetä tai sitten kokeilemaan pussiteenä Pukkaa tai Yogi-teetä. Varaudu testaamaan erilaisia lajikkeita. Oikean teen löytämisessä voi mennä hetki, mutta löydät kyllä lopulta sen oman lempparisi. Ja suosittelen tässä asiassa välttämään lähikaupan perusvalikoimia. Mene kunnon teekauppaan ja osta sieltä erilaisia testiteelajikkeita. Myyjälle voit myös sanoa, että haluat löytää itsellesi sen lempiteen. Yleensä he antavat hyviä suosituksia. :)
3) Älä koskaan lisää teen mukaan hunajaa tai maitoa. Pyri juomaan tee sellaisenaan. Jos se ei mene kurkusta alas ilman lisukkeita, ei sitä kannata juoda.
P1130956
Viimeisessä kuvassa on hyvää vihreää teetä, jonka sain testiin blogini kautta muutamia kuukausia sitten. Minun on pitänyt kirjoittaa siitä jo useaan otteeseen, mutta olen sen aina unohtanut. Tee tuli juotua muutamassa viikossa, eli sen verran tykästyin tähän Thes de la Pagode -teehen. Koska minulla on nyt teevarastot täynnä Intian matkan jälkeen ja isäni annettua minulle kasan vihreää teetä Japanista, pyrin kuluttamaan vanhat teevarastot pois ennen kuin ostan uusia... Siihen meneekin sitten varmaan ainakin vuosi. Heh.

10 kommenttia:

Cinnamon_ kirjoitti...

Itse olen aikamoinen kahviaddikti, mutta en kyllä koe kahvia NIIIIN pahana... Onko se sitten pahasta? Ainakin paljon on saanut lukea sen terveysvaikutuksista ym. Toki teehen verrattuna, onhan se ''huonompi'' vaihtoehto. Mutta ei se varmasti kuolemaksi ole, muuten ihmiskunta olisi jo kuollut sukupuuttoon ajatsitten :D Miten koet light-limut? Ja aspartaami-juomat? Olen aikamoinen cokis-lightin suurkuluttaja ja niiden juomisesta haluaisin päästä eroon lopullisesti...

Kaoka kirjoitti...

Mä olen tässäkn asiassa paheellinen hedonisti joka vetää molempia :D Tosin itselleni kahvi ei ole mikään ongelma, en nimittäin koe sen vaikuttavan minuun mitenkään erityisen piristävästi, paitsi korkeintaan aamulla (ja veikkaan senkin johtuvan vain siitä että saa jotain sisäänsä ja elimistö alkaa heräillä) ja en juo sitä sen takia.

Kahvi on kyllä jännä aine sinänsä, vieläkään ei oikein tunnuta tietävän että onko se nyt kohtudella käytettynä hyvstä vai pahasta. Vähintään kerran vuodessa tuntuu tulevan joku uusi tutkimus joka sanoo kahvin olevan hyväksi, sitten tulee toinen joka sanoo että siitä saa suunnilleen syövän. Vähän sama homma suklaan kanssa :D

Anonyymi kirjoitti...

miksei teehen saa lisätä hunajaa tai maitoa? Entäs sokeri?

Anonyymi kirjoitti...

Käsittääkseni supersuosittu chai-tee on lähtöisin intiasta ja se nimenomaan keitetään veden ja kondensoidun maidon (sokeroitu maitotiiviste) seokseen. Brittiläiset usutti intialaiset juomaan teetä ja tämä oli se versio mikä heihin upposi. Kiinassa taas teetä juodaan ihan eri tavalla, kuten myös Japanissa. Briteissä on sitten ihan omat hommat ja Suomessa ei oo mitään tee-kulttuuria.

HelloHelene kirjoitti...

@Cinnamon No, en usko että kahvi on pahasta jos sitä juo harvoin. Silloin jos siitä kehittyy riippuvuus, alkaa haitta astua kuvioihin mukaan. On totta, että kahvista ollaan oltu eri mietä eri piireissä. Ehkä voisin vielä tehdä tästä oman postauksen...
Teen limuista erillisen postauksen... ne ovat oma lukunsa. :)

@Kaoka Tuo on totta. Teen tästä vaikka erillisen postauksen: Kahvi hyvästä vai pahasta ja kokoan jotain tutkimusaineita kirjoitukseeni.

@Anonyymi. Sokeria ei kannattaisi lisätä tietenkään. Se oli unohtunut (ei edes tullut mieleeni). Maito ei ole mikään katastrofi, mutta yleisesti suosittelisin olemaan laittamatta maitoa teehen. Hunajan teehen laittaminen taas perustuu Ayurvedaan, jossa kielletään koskaan laittamasta hunajaa teehen. Hunaja tulisi aina nauttia "raakana", ei kuumana. Tene tästä erillisen postauksen myöhemmin.

@Anonyymi Chai-teestä en tiedä mitään, sen verran pitää myöntää. Pitää selvittää tuota. :)

isa kanerva kirjoitti...

Hei, tämä oli kiva postaus. :) Minä voin myöntää ihan avoimesti olevani kahviriippuvainen ja tuo mainitsemasi horrostila on erittäin tuttu.

Olen ollut pari kertaa parin-muutaman viikon mittaisella kahvilakolla ja ilman horrosta olo oli kyllä parempi... se miksi aloin taas juoda kahvia, on se, että vatsani toimii todella hitaasti ilman sitä :( Saatan käydä isommalla hädällä melkein viikon välein. Ehkä suolen toimintaa kannattaisi kuitenkin yrittää nopeuttaa jollain muilla konsteilla. Tai sitten voisi vähentää stressaamista, eikös siitäkin seuraa ummetusta? Olen aina stressannut herkästi. :s

Anonyymi kirjoitti...

Lapsena muistan kuulleeni sellaista että kun maitoa laittaa teehen, siitä kehittyy syanidiä vähäisissä määrin. En tiedä onko urbaani legenda vai mitä?? Googletuskaan ei oikein selventänyt :)

kte kirjoitti...

Mua kanssa kiinnostaa maidon ja hunajan laittaminen teehen - itse lisään noita molempia :/

Kahvilla on piristävä vaikutus - vain hetkellisesti. Sen jälkeen väsyttää enemmän kuin tuota hetkellistä piristävää vaikutusta. Sitten tarttee taas lisää kahvia, että piristyy.. ja sitten väsyttää entistä enemmän > lisää kahvia > ja niin edelleen.

Kahvia muuten kuulemma kannattaa juoda ennen päivätirsoja, näin sillä on piristävä vaikutus.

Anonyymi kirjoitti...

Hei Helene, kiva tämä sinun blogi! Itse jätin kahvin talvilomallani, koska lomakohteessani oli niin huonoa kahvia, että ei sitä voinut juoda. Olen nyt ollut kolme viikkoa ilman kahvia ja olo on mitä parhain. Voitko suositella jotain teekauppaa Helsingissä? Ruohonjuuresta kävin nyt aluksi erilaisia teelajikkeita, mutta lisää tarvitaan pian :)

Anonyymi kirjoitti...

Heip! Suosittelen Théhuonetta Eerikinkadulla, pyhiinvaelluskohteeni :) Terv. ingrid

Jaa blogikirjoitus kavereillesi