13. marraskuuta 2011

Mikä on minulle oikea dieetti?

Tällä otsikon kysymyksellä lähdin hieman alle vuosi sitten opiskelemaan IIN:ään erilaisia ruokavalioita ja hyvinvointia. Jälkeenpäin ajateltuna en olisi uskonut, että vastaus kysymykseen olisi ollut se mihin lopputulokseen olen tullut.
P1120878
Vuosi on ollut ruokavalioiden suhteen paikoitellen rankkaa ja toisinaan leppoista. Aloitin vuoteni noudattamalla tiettyjä ruokavalioita. Yhdessä vaiheessa kokeilin pelkkää raakaruokaakin. Pian kuitenkin huomasin etteivät nämä yksittäiset ruokavaliot olleet minulle sopivia. Minulle tuli niistä kylmä, aamupahoinvointia ja mieleni oli maassa. Olen mennyt äärirajoista toiseen ja minusta olen nyt löytänyt sen ruokavalion itselleni joka on tällä hetkellä minulle optimi. Se kuitenkin muuttuu koko ajan ja niin sen kuuluu ollakin. Esimerkiksi talvisin syön eri tavalla kuin kesäisin. Nyt kun ulkona on ollut taas kylmempi, tekee mieleni enemmän keittoja kun taas kesällä salaatit ja pirtelöt houkuttelevat. Olen vuoden aikana löytänyt ne ruoat, jotka eivät sovi minulle ja toisaalta lukuisan määrän uusia ruoka-aineita, joita syön joka päivä.
P1120825
Kun aloitin opiskelut IIN:ssä luulin, että löytäisin jonkun yksittäisen dieetin joka olisi minulle se oikea: tutkiskelin Atkinsonin dieettiä, Zonea ja mm. veriryhmädieettiä. Mutta niin ei käynyt. Sen sijaan minä aloin enemmänkin vastustamaan yksittäisiä dieettejä. Ne eivät sovi minulle ja en tällä hetkellä usko, että yksittäisen dieetin 100% noudattaminen on hyvästä.
Ymmärrän, että elämä on paljon rikkaampaa jos ei orjallisesti noudata jotain yhtä tiettyä sääntöä.
P1120646
Oman ruokavalion valinnassa on otettava ravinnon lisäksi huomioon myös kasa muita asioita. Yksi niistä on ruoan eettisyys. On siis tehtävä päätöksiä sen suhteen, syökö tonnikalaa, kanaa, punaista lihaa, luomua, reilun kaupan tuotteita vai mitä syö. Tämän päätöksen voi vain jokainen yksilö tehdä itse. Minusta on ok, jos joku ei eettisyyttä huomioi ruokapääöksissään. Sekin on valinta.
Toinen asia, mikä kannattaa ottaa huomioon on markkinointikoneistot ja niiden vaikutukset sinuun. On muistettava, että monelle dieetit ja kirjamyynnit ovat bisnestä, tästä syystä kirjakaupoista löytyy vaikka minkälaisia erilaisia dieettikirjoja vaihdellen mm. jäätelödieetistä 4 päivän dieettiin. Itse kyseenalaistaisin noista alla olevista kirjoista kaikki... :D Vaikka jäätelödieetti kuulostaakin hyvälle, se tuskin on sitä vyötärölle ja terveydelle (klikkaamalla kirjaa pääsee Amazoniin katsomaan kirjan tietoja tarkemmin).
Jos jollakin on vahva uskonto ja eettinen näkökanta ruokaan, ei minusta ole hyvä vaihtoehto se, että hänelle tuputetaan jotain tiettyä ruokavaliota sellaisenaan joka on vastoin hänen uskomuksiaan. Tämä onkin yksi sellainen asia, mitä en ollut ajatellut ennen opintojani ollenkaan, eli uskonnot ja niiden vaikutus ruokaan. Koulussa ollaan käyty läpi eri uskontojen ruokavalioita. Alla muutama kirja.
Koulun myötä olen oppinut suhtautumaan ruokavaliohin suvaitsevammin ja ymmärrän ettei ole mitään yhtä totuutta sen suhteen mitä jokin ihminen syö. Ruoka on iso osa meidän elämäämme ja ennen ryntäämistä mihinkään yhteen dieettiin, lähtisin tutkiskelemaan asiaa hieman laajemmin. Syömisestä tulisi tehdä elämäntapa ei pakkopullaa.

2 kommenttia:

Tessa kirjoitti...

Tämä kirjoitus kolahti ja oli kiva lukea sinun kirjoittamanasi, välillä kun juttusi ovat olleet omaan makuuni hieman liiankin... No, tiettyä koulukuntaa noudattavia vaikka niitä mielenkiinnolla olenkin seurannut.

Juuri yksisilmäisyys ärsyttää minua melkein kaikissa dieeteissä: Ei leivän syöminen ole kaikille huono juttu, ihmiset haluavat syödä eettisesti joten tonnikalan ja kananmunien turha ahtaminen ei välttämättä ole hyvästä jne. Omatkin tarpeet voivat välillä muuttua, ja siksi harvoin onkaan pidemmällä aikavälillä kovin hyödyllistä heittäytyä jonkin yhden koulukunnan noudattajaksi. Lisäksi välillä tuntuu, että ihmiset unohtavat ihmiskehon korjaavan itseään ja kestävän loppujen lopuksi aika paljon, joten satunnaiset poikkeamat terveellisestä syömisestä eivät ole mitenkään ojaan kaatavia...

Päivityksiä kirjoitti...

Mukava juttu ja mukava kommentti! On tervehdyttävää ottaa ajoittain oma järki käteen ja kuulostella itseään virtausten mukana menon sijaan. Lisäksi tulisi muistaa että suomalainen perinteinen ruokavalio on ollut luomua ja lähiruokaa muutamaa viime vuosikymmentä lukuunottamatta ja kansainvälistymisbuumi tuntuu valitettavasti aikaansaaneen inflaation siinäkin asiassa.

Jaa blogikirjoitus kavereillesi