18. kesäkuuta 2011

ihminen

Minulla oli tänään tapaaminen (Skype-puhelu) Staceyn kanssa. Hän on siis oma healthcoachini IIN:stä ja en voi kyllä muuta sanoa kuin että tuollainen toisen ihmisen tuki tässä muutosprosessissa on kyllä todella virkistävää. En voisi olla siitä onnellisempi ja en usko, että olisin selvinnyt tästä elämäntapamuutoksesta täysin yksin.

Tunnustuksia
Kerroin hänelle sitä, etten ole pystynyt elämään niin terveellisesti kuin alkuvuodesta ja kuinka se on vaikuttanut minuun. Puhuin siitä häpeästä, jonka se on tuonut mukanaan. Stacey lohdutteli ja sanoi, että olen vain ihminen ja me emme aina tee juuri niitä oikeita asioita joita pitäisi. Tuo ajatus siitä, ettei minun tarvitsisi elää juuri niin kuin ruokaoppikirjat sanoivat, toi minulle jotenkin helpotusta. Tuon ajatuksen kanssa olin nimittäin paininut jo ehkä muutaman viikon. Selvennyksenä vielä se, että olen siis koko ajan ollut sillä 10% dieetillä, jossa minun ei aina tarvitse syödä niitä oikeita juttuja. Viime aikoina tuo 10% on kuitenkin vain venynyt.
Olin jotekin elänyt siinä luulossa, että kun opiskelisin näitä asioita koko ajan, se saisi minun ajatukseni muuttumaan (ja sitä kautta säisin superterveellisesti), mutta nyt minulle valkenikin se, ettei asia ollutkaan näin. Vaikka tiedän, ettei jotain kannattaisi syödä, saatan syödä sitä kuitenkin. Ihmismieli on outo. En voi kyllä muuta sanoa. :D
P1090051
Miksi ihmiset eivät pysy muutoksessaan?
Stacey sanoi, että yleisimmät asiat ovat nämä:
Tahto ja innostus eivät kestä
Itselläni innostus on kyllä pysynyt, mutta tahto ja itsekuri ovat kärsineet etenkin niinä hetkinä kun olen tullut kotiin 14 tunnin työpäivän jälkeen. En vain yksinkertaisesti ole voinut syödä mustikkasmoothieta, vaan mieleni on tehnyt jotain muuta. Lisäksi kotikokkailu kärsii tuolloin paljon.
Sosiaaliset tilanteet 
Näitä ovat mm. juhlat. Omalta osaltani joudun joka viikko tällaisiin tilaisuuksiin, kuten erilaisiin seminaareihin. Minun on usein vaikea syödä niissä oman ruokavalioni mukaisesti, mutta melko hyvin se on toistaiseksi onnistunut.
Tunnetilasyöminen
Jotkut syövät esimerkiksi suruun tai masennukseen. Itselläni suru aiheuttaa enemmänkin sitä, ettei mieleni tee syödä ollenkaan, mutta muistan kyllä hyvin sen muutaman viikon takaisen sairasteluni, jolloin söin flunssaisena jäätelöä. :)
P1080933
Miltä minusta on sitten tuntunut, kun en ole elänyt niin terveellisesti?
Olen huomannut ison eron vireystilassani. Minua on väsyttänyt enemmän ja en ole ollut niin skarppina. Ajatukseni eivät ole olleet niin levollisia ja olen myös nukkunut huonommin. Toisaalta myös kiire on vaikuttanut siihen, että olen nukkunut huonommin, joten pelkkää ruokailuani en voi tästä syyttää.

Pieni auringonpilkahdus
Voin kuitenkin kertoa pienen ilouutisen. :) Uskon, että tämä kausi on nyt takanapäin, sillä viime viikon olen syönyt suhteellisen terveellisesti. Olen syönyt pääosin smoothieita ja salaatteja. Lopetin myös alkoholin nauttimisen kokonaan (teen tästä nyt pientä testiä ja kirjoitan blogiini siitä myöhemin enemmän). Oloni on selkeästi alkanut muuttua ja toivon, että kohta kun kesäloma alkaa, pääsen täysillä takaisin omaan rytmiin. Pientä vauhdikkuutta on nimittäin vielä ensi viikolla luvassa. Minulla on
edessäni seuraava IIN:n koe ensi torstaina ja sen tulisi mennä läpi. Hieman se jännittää. :)

2 kommenttia:

Johanna kirjoitti...

hyvä kirjoitus jolla on osuva otsikko. Ihmisiähän tässä vaan ollaan, mikä ei tietenkään tarkoita että voi lyödä ihan ranttaliksi mutta ruokavalion ym on joustettava myös elämän mukana, eikä toisinpäin. Toivottavasti kiireesi hieman helpottavat ja viimeistään lomallasi löydät aikaa taas hieman enemmän itsellesi, elämäsi tärkeimmälle henkilölle!

Taina kirjoitti...

Tieto ei tosiaan valitettavasti riitä muutoksen ylläpitoon, vaikka siitä apua onkin.

Oletkohan asettanut itsellesi liian kovia odotuksia? Tarkoitan, että olet jo tehnyt ison ja hienon muutoksen elämäntavoissasi ja jos välillä "lipsut" uusista tavoista se on vain inhimillistä, vaikka ymmärrettävää toki, että mieluummin sitä eläisi aina tavoitteidensa mukaisesti.
Pidä vaan mielessä, että niinhän sinä teet suurimman osan ajasta!

Jaa blogikirjoitus kavereillesi