26. huhtikuuta 2011

Yleistä löpinää innostuksesta ja töistä

Se on siinä. Ensimäinen työpäivä on takanapäin... Tavallaan. :D Minulla on nyt niin paljon taas mielenkiintoisia juttuja menossa töissä, että liikunta saattaa jäädä väliin tältä päivältä. Se on huono juttu se, sillä näin minulle kävi aina viimeiset kolme vuotta... Tällä hetkellä minua huvittaisi tehdä seuraavat asiat (ja liikunta on vasta kohdassa d, ei hyvä):
a) Käydä kaupassa ostamassa Monocle-lehti, jossa on juttu meidän yrityksestä ja minun haastis. Hieman se jännittä, että minkäköhänlainen juttu siitä tuli...  :) Samalla haluaisin käydä ostamassa kirjan hallitustyöskentelystä, sillä olen tällä hetkellä kahdessa hallituksessa ja näyttää siltä, että ennen vuoden loppua olen vielä kahdessa uudessa. Jos ostan nämä jutut, menee niiden lukemiseen koko ilta. Olen varma, etten saa katsettani pois kirjan sivulta. Haluan rakentaa meille uudenlaisen hallitustyöskentelypohjan ja se vaatii ajatustyötä ainakin 4h ja kirjan lukuun menee arviolta 5h yhteensä...
b) Lukea erään kandityön, jonka juuri printtasin ja se katsoo oikein kutkuttavasti tuossa vieressä. Se on vain noin 30 sivua pitkä, joten sen lukemiseen menisi ehkä tunti...
c) Uuden yrityksen papereiden tekoa ja plänäystä. Tähän tarvitsisin ehkä sparraaja-apua, joten ehkä jätän sen suosiolla huomiseksi kun tapaan Markun.
d) Lenkki tai Tracyn treeni ja itse asiassa luultavasti sen tulisi olla Tracyn treeni tänään. Eilen lenkillä meni yli 500 kaloria ja tälle illalle ei ole vielä lenkkiseuraa...
2007_01080151
Oltsun (kuvassa yllä... :D) näen seuraavaksi joka tapauksessa (joten olen kotona vasta varmaan klo 21 aikaan...). Meidän on pitänyt tavata varmaan monta kuukautta... Ja hän on kuitenkin paras kaverini (mikäli Teppoa ei lasketa).. Voih kuinka huono kaveri olenkaan ollut.
Creativity | Day 108
Sitten hieman toiseen juttuun.. Minua usein kutsutaan aika tehokkaaksi. Ja pitäähän se tavallaan paikkaansakin (en voi sitä ainakaan kieltää) :D... Olen viime aikoina paljon pohtinut sitä, että mikä tekee minusta tehokkaan ja milloin olen tehokkaimmillani. Tässä hieman ajatusta siitä:
Ennen kuin aloin opiskella Taideteollisessa Korkeakoulussa en oikein ymmärtänyt luovuutta kunnolla (Kauppakorkeakoulussa sitä ei opetettu). Minulle oli tuolloin aika uusi juttu mm. flow-kokemus ja heureka-elämykset, jota mm. opiskelimme medialabin yhdellä kurssilla. Nykyisin pääsen flow-tilaan todella helposti. Se edistää todella paljon sitä, että voin tehdä asioita tehokkaasti. Flow-tilat tulevat useammin kun on intohimoinen sen suhteen mitä tekee. On hienoa jos sen tilan saa vielä kohdennettua esimerkiksi omiin töihin (josta saa myös palkkaa). Asiakastyössä flown lisäksi käytän apunani sellaista ajatusta, että "autan asiakasta todella paljon jos aidosti välitän hänestä". Jos aidosti välitän, saan hommat tehtyä todella hyvin. Se on vain siis omasta mielestä kiinni loppujen lopuksi. Ja tuolla ajatuksella saan omalle työlleni mikrotarkoituksen joka päivä yhä uudestaan ja uudestaan... Menipä nyt ehkä hieman sfääreihin tämä juttu... :D
Mutta siis lyhyesti: ole intohimoinen sen suhteen mitä teet ja etsi tie siihen, että voit tehdä sitä työtä mistä oikeasti pidät ja välität. Olin nuorempana Siwan kassana ja kultasepänliikkeessä töissä. Pidin niistä molemmista todella paljon ja ne olivat minulle täysin oikeat työpaikat siihen aikaan. Ne loivat pohjaa siihen, mitä saan tehdä tänään.

7 kommenttia:

ulla kirjoitti...

Olisiko sinulla vinkata mitään hyviä kirjoja, joiden avulla pääsisi paremmin syventymään flow´n ja heurekoiden maailmaan? Oliko kurssillasi kenties jotain hyvää materiaalia? Tunnistan kyllä molemmat hetket, kun ne kohdalle sattuvat, mutta mieluusti hieman jouduttaisin niitä :)

Kiitos vielä inspiroivasta blogistasi, on ollut mielenkiintoista seurata sitä!

Anonyymi kirjoitti...

no huhhhuh! tollasia miesten kuvia tänne laitella :o en pysty estämään kuolaamistani.

Helene kirjoitti...

@ulla Kiitos kommentistasi! Minulal ei ole vinkata kirjoja asiasta. Opiskelin noita juttuja vuosia sitten. :)

@Anonyymi Hahah. Tuo kuva Oltsusta on noin 3 vuoden takainen kun olimme yhdessä Aasiassa kiertelemässä. Tuosta kuvasta tulee aina hyvät muistot mieleeni. :)

Anonyymi kirjoitti...

Pakko huomauttaa että ei luovuutta voi opettaa, se joko on tai ei ole :)

Nora kirjoitti...

Hei Helene,
Olisin kysynyt samaa kuin Ulla. Harmi, ettei sinulla ole vinkata mitään materiaalia tuohon luovuuden, flow, ja heurekoiden buustaamiseen.

Onko tuo kurssi vielä menossa TAIKissa? Tai tiedätkö onko jossain muualla vastaanvanlaisia juttuja, joissa saisi heräteltyä nukahtanutta ja piiloutunutta luovuutta ja inspiraatiota?

Helene Auramo kirjoitti...

@Anonyymi Kiitos huomautuksestasi. Itse uskon että jokainen ihminen on luova. Osa ei vain tiedä olevansa. Minä olin ennen sellainen. Taik kuitenkin avasi luovuuteni.

@Nora En usko, että kyseinen luento on enää olemassa... Mutta koska aihe tuntuu kiinnostavan niin montaa, voisin harkita pitäväni pienen luennon aiheesta, jos osallistujia löytyisi joku kymmenen... Voisin kertoa omia kokemuksiani siihen miten luovuutta voi lisätä. Tai sitten toinen vaihtis on se, että kirjoittelen asiasta tänne aina silloin tällöin. Mitä mieltä olet?

Nora kirjoitti...

@Helene, mahtava idea!! Minä ainakin tulen ja mieheni, jos heidät otetaan mukaan.
Nora

Jaa blogikirjoitus kavereillesi