23. huhtikuuta 2011

Muutama poiminta "Energiaa elämään ravinnosta" -luennolta

Olin torstaina "Energiaa elämään ravinnosta" -luennolla Kaisaniemessä. Voin suositella noita luentoja, sillä siellä oppii joka kerta aika paljon myös ihan konkretiaa ja yleisö otetaan hyvin huomioon, joten kysymyksiäkin voi esittää. Osa jutuista oli minulle vanhoja ja osa uusia, mutta tässä hieman listan muodossa niitä:
P1080852
- Jaakko Halmetoja suositteli öljyistä testaamaan hamppuöljyä ja udoöljyä. Kumpaakaan niistä en ole kokeillut vaikka kaupan hyllyissä olenkin törmännyt, joten ostoslistalle menivät. Kannattaa muistaa tämä kun ostaa öljyä: Kiinnittä huomio sen pakkaukseen eli yleensä pulloon. Tummat/valoa läpäisemättömät pullot ovat parhaita.
- Jaakko suositteli syömään 2 parapähkinää päivässä. Siitä saa seleeniä. Tämäkin lähti ostoslistalle. :D
- Jaakon suosittelemat kolme superfoodia olivat 1) marjat 2) chia 3) kookosöljy.
P1080858
- Suomalaisista superfoodeista Jaakon ykkosjuttu oli nokkonen. Se tulisi kuivattaa (noin yön yli). Voitte vain kuvitella kuinka jo haaveilen siitä, että menen ensi kesänä mökille hieman keräämään nokkosia. :D Onko kukaan lukijoista kerännyt nokkosia?

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Nokkoset pitää kerätä keväällä sillä nuoret nokkoset ovat parempia kuin jo isoksi kasvaneet. Aina olen kerännyt ja syönyt, on todellakin superruokaa!

Peppi

Helene kirjoitti...

Kiitos Peppi tuosta vinkistä! Eli siis toukokuussa kannattaa lähteä poimimaan vai onko niitä jo nyt (olen kyllä superkaupunkilainen...) :D. Onko jotain muita vinkkejä? Minä en ole koskaan poiminut niitä... Millä välineillä kannattaa kerätä ne? :D

Anonyymi kirjoitti...

En ole vielä nähnyt, mutta toukokuussa on paras aika, tietysti aina riippuu hieman siitä miten kevät etenee. Itse käytän saksia ja muovihanskoja ja leikatut nokkoset laitan isoon muovipussiin/ämpäriin. Ei ole tullut pistelyä/polttelua kun on huolellinen poimiessa :) Jos nokkosessa on jo kukkia niin sitten ei kannata enää kerätä. Itse olen ryöpännyt nokkoset pienessä vesimäärässä nopeasti ja sitten pakastanut.
Peppi :)

Sami kirjoitti...

itse olen nokkoset kerännyt ihan paksuilla työhanskoilla nyppien.
Ympäri kesän olen kerännyt, nokkonen on siitä kiva kasvi, että se rehottaa ja pukkaa sitä uutta, nuorta tainta jatkuvalla syötöllä!

itse olen kuivatuksen lisäksi pakastanut nokkosta talveksi (en tiedä, miten vaikuttaa ravintoaineisiin, mutta ainakin maku on tallessa :) ). Kätevää laittaa tuoreena silppuna jääpalamuottiin ja sit kun on jäätynyt, irrotella pussiin.
Myo

Helene kirjoitti...

Kiitos Peppi & Myo! Olen jo suunnittelemassa mökille lähtöä toukokuussa... Ja aion kerätä ison kasan nokkosia saarestamme. :)

Yaelian kirjoitti...

Nokkosia olen kerännyt viimeksi helmikuussa (täällä siis talvi kuten Suomen kesä...) Ovat ihania smoothiessa ja myös sipulin kanssa kevyesti paistettuna,sitruunaa vielä päälle..

Hanna kirjoitti...

Jaakon oppeihinhan tämä ei varmastikaan mahdu, mutta nokkonenhan on parasta friteerattuna ;) Sami Tallbergin Villiyrttikeittokirja on ystävä.

Jaa blogikirjoitus kavereillesi