3. helmikuuta 2011

Vitamin D

Katsoin hetki sitten A-talkia, jossa keskusteltiin D-vitamiinista ja siitä kuinka paljon sitä tulisi saada per päivä. Ohjelmassa (katsottavissa vielä muutaman viikon) esitettiin erilaisia näkemyksiä sen saantisuosituksista ja minulle jäi hieman epäselväksi se, että mikä olisi riittävä määrä. Mutta jos yksi asia tuli selväksi niin se oli se, että minun tulee saada enemmän D-vitamiinia kuin saan tällä hetkellä. Kävelinpä siitä inspiroituneena sitten apteekkiin ja ostin D-vitamiinitippoja. Lisäilen näitä tippoja salakavalasti smoothieihin ja muihin ruokiin. Nämä tipat olivat myös suhteellisen edullisia, eli alle 5 euroa muistaakseni.
P1060906
Haluan korostaa sitä, että D-vitamiinitipat eivät todellakaan tule korvaamaan minulle mitään kasviksia tai muitakaan ruokia.
Mistä saa D-vitamiinia? Auringosta, tonnikalasta, lohesta, sillistä, voista, kanttarelleista, munankeltuaisesta, maksasta ja juustosta. Lisää tietoa löytyy mm. täältä.

I watched a tv show called A-talk (in Finnish) and I realized that I've been getting way too little of vitamin D. I have now started to use the D vitamin drops. This is highly recommended in Finland since during the winter time people don't get enough sun light, which is one of the main sources of the vitamin. 

4 kommenttia:

Taina kirjoitti...

En nähnyt tuota ohjelmaa, mutta mielestäni viime aikoina lehdissä ja netissä on ollut usein artikkeleita siitä miten oikeasti D-vitamiinia pitäisi saada paljon enemmän kuin tämän hetkiset viralliset suositukset suosittelevat.

Ja hei onnea - 4 kg ja uusista kengistä! Ehdottomasti ansaitut!

Shoegal kirjoitti...

Mä oon ollut talvisin aina lokakuusta alkaen aivan tööt siihen asti, kunnes keväällä alkoi aurinko paistaa. Mutta aloin viime talvena käyttää tosi isoa annosta D-vitamiinia. Ainakin jotain kai 20kertaa Suomen suositusten verran. Ja mulla sillä oli aivan valtava vaikutus oloon. Sitä ennen olin koko syksyn vaan sairastellut flunssia ja ollut kuolemanväsynyt, kuten aina talvisin. Kun aloin käyttää sitä joulukuun tienoilla, en ollut flunssassa enää sen jälkeen koko talvena, ja olo oli todella paljon virkeämpi.

Tänä talvena olen edelleen jatkanut runsahkoa D-vitamiinin käyttöä, mutta vähän ehkä pienemmällä annoksella, koska pelottaa, että voisiko kuitenkin liiasta saannista olla jotain haittaakin. Flunssia ei ole kuukausiin ollut. Joten pakko uskoa, että sillä jotain vaikutusta on!

Anonyymi kirjoitti...

amerikassa d-vitamiinin suositukset on muistaakseni 100mg, eli paljon enemmän kun suomessa. ite otan n.40mg koska uskon että saan loput ruuasta ja maidosta. ite ainakin huomaan vireystilan nousevan kun syö viikon d:tä ja onhan sillä todistetusti muitakin hyviä vaikutuksia :)
muuten tää sun blogis on aivan huippu !

Helene kirjoitti...

@Taina kiitos!

@Shoegal kuulostaa mahtavalta! Aion ehdottomasti syödä D-vitamiinia jatkossa. Minusta tuntuu, että olen ollut pirteämpi ja olen tarvinnut vähemmän unta. :)

@Anonyymi. Kiitos! :)

Jaa blogikirjoitus kavereillesi