9. tammikuuta 2011

What did I eat today?

Olen tänään tehnyt ensimmäistä kertaa elämässäni quinoaa tai kvinoaa suomalaisittain (500g, 5.90€, Ruohonjuuri). Wikipediasta siitä voi lukea mm. seuraavaa: Kvinoan siemenet kypsyvät noin 15 minuutissa. Sitä käytetään riisin tapaan. Sen maku on pähkinäinen, ja siinä on enemmän proteiinia kuin riisissä tai muissa viljoissa. Kvinoa sisältää paljon välttämättömiä aminohappojaravintokuitua sekä fosforia. Siinä on runsaasti myös rautaa ja magnesiumia. 
P1060300
Keitin quinoan (1 1/2 dl quinoa ja 3dl vettä, 15min). Paistoin sipulia (3kpl) ja herkkusieniä (yksi paketti) ja valkosipulia (2 kynttä). Lisäsin mausteiksi seesamiöljyä, soijaa, pippuria ja hieman chiliä. Minusta siitä tuli oikein hyvää. Salaatti oli aika perus juttu, jonka voi nähdä tuosta alta. 
P1060308
Aamulla join sen perussmoothien (banaani-appelsiini-kiwi-inkivääri-maca). Olen vieläkin todella kylläinen ja minun ei tee mieli syödä mitään. Olen juonut vettä ja teetä tässä pitkin päivää ja illalla teen vielä jotain syötävää, jota voisin huomenna viedä töihin. Ainakin siihen tulee tofua, sillä meillä on sitä niin paljon jääkaapissa. 


Hi! Today I've been eating smoothies (banana-kiwi-orange-maca) and I tried quinoa for the first time in my life. I loved it. I'm going to eat it probably every week in the future. :) In the evening I'm probably preparing something with tofu. I haven't decided it yet. 

2 kommenttia:

Milski kirjoitti...

Kaikki nää ruoat mitä oot tehny näyttää todella hyviltä, ja kiva huomata että jotkut oikeesti jaksaa innostua uusista terveysjutuista 8) Tuli vaan tässä mieleen, että onko nää erikoisuudet, esim. just tää kvinoa mitä teet riisin sijasta ja muut, onko ne kalliimpia ?

Helene kirjoitti...

@Milski. Kiitos! :)

On ne periaatteessa kalliimpia kuin normiriisit, mutta sitten taas toisaalta kun olen lopettanut kokonaan limut, karkit, keksit, jätskit, sipsit ja alkoholin (muutaman smappanja/skummpalasillisen olen ottanut viimeisen kahden viikon aikana ja tummaa suklaata 1 pala/pvä keskimäärin) niin kyllä tämä uusi ruokavalio on tullut edullisemmaksi. Alussa tietysti maksaa kun ostaa kaikki öljyt jne. mutta siitä se tasautuu. :) Lisäksi on parempi olo ja mieli. :)

Niin ja meillä on itse asiassa Tepon kanssa nyt kolmeksi kuukaudeksi sellainen diili, että hän käy kaupassa ja minä teen ruoat ja siivoan. Mikä tekee tästä kaikesta paljon helpompaa. Yksin minulla ei riittäisi aikaa noihin kaikkiin asioihin.

Jaa blogikirjoitus kavereillesi