14. heinäkuuta 2010

Osa 1/3 Ted Turnerin elämänohjeita

Toinen kirja, jota olen lukenut viime aikoina on ollut Ted Turnerin - Elämä mediabisneksessä. Kyseinen herra on perustanut mm. CNN-kanavan. Hän on minusta ihailtava henkilö monessa eri suhteessa. Kirjassa on ollut paljon hyviä elämänohjeita ja vinkkejä, jotka haluan jakaa täällä.

Ensimmäinen niistä asioista, joka kolahti minuun oli hänen isänsä kommentti Tedille: "Pidä huoli siitä, että asetat päämäräsi niin korkealle ettet voi koskaan yltää niihin elinaikanasi. Sillä tavalla sinulla on aina jotakin edessäsi. Minä tein virheen asettaessani päämääräni liian alas, ja nyt minun on vaikea keksiä uusia."

Minä olen oikeastaan pienestä saakka oppinut siihen, ettei kannata unelmoida liian suuresti. Vasta parikymppisenä aloin unelmoida ja toteuttaa niitä konkreettisesti. Koen että vasta silloin aloin oikeasti elämään täysillä. Tedin isän vinkki sai minut ajattelemaan sitä, että koko elämäni unelmat tulisivat kuitenkin listata konkreettisesti ylös ja sitten sen jälkeen alkaa miettiä sitä, miten ne saavutetaan.

P1020807

Kerron yhden esimerkin omasta listastani. :) Haluan tehdä hyvää maailmassa. Koska tämä on aika yleinen, pakotin itseni menemään sen suhteen koko ajan syvemmälle ja syvemmälle. Loppujen lopuksi sain listattua konkreettisia asioita, kuten sen, että perustan koulun Aasiaan (luultavasti Filippiineille). Itse en kouluun mene opettajaksi, mutta haluan rahoittaa sen toimintaa. Miten tähän sitten pääsisi? Aloin listata siihen konkreettisia asioita ja tein aikataulun, missä vaiheessa elämääni tekisin tämän.

Kokonaisuudessaan listani ei ole vielä valmis vaan se on puoliksi tehty. Uskon tietäväni tämän avulla kuitenkin vielä paremmin, mitä haluan tehdä ja missä vaiheessa elämääni. Silloin tiedän myös helpommin, mihin tulen sanomaan tulevaisuudessa "ei" (mikä on minulle aina toisinaan erittäin hankalaa).

Mitä sinun listassasi on?

Ei kommentteja:

Jaa blogikirjoitus kavereillesi